Erwin Müller




Osobitá tvorba českého Němce Erwina Müllera (1893–1978) dochovaná v Oblastní galerii Liberec a několika soukromých sbírkách v Čechách vznikala ve dvacátých a třicátých letech 20. století. Její značná část byla v pohnutých dobách po konci druhé světové války zachráněna před zničením především díky malířově přátelství s Čechem Jaro Beranem, prvním ředitelem liberecké galerie.

Liberecký rodák Erwin Müller, ovlivněn dobovým vývojem na poli realistické malby, především novou věcností, situoval své obrazy, kresby a grafiky s figurálními a krajinnými náměty do bezprostřední blízkosti města pod Ještědem. Městský a venkovský život na pomezí sociálního civilismu a ruralismu zachycoval s humorem a nadsázkou sobě vlastní.

Na základě rešerší k projektu Mladí lvi v kleci je možné Müllerovo dílo s jistotou zhodnotit jako nadprůměrně kvalitní, srovnatelné s nejvýraznějšími solitéry z regionů jako byli např. Paul Gebauer ze Sosnové nebo Karl May z Rýnovic. Zpracování a zhodnocení výjimečné umělecké osobnosti Erwina Müllera napomůže k pochopení vývoje německočeského výtvarného umění, k pojmenování jeho základních vývojových principů a k zařazení meziválečné liberecké scény do kontextu středoevropské malby sledovaného období.